Sunday, November 11, 2007

TUNGGU BAS

Hari Jumaat petang, aku gerak ke S.Alam selepas setel projek aku dengan abang aku. Kalau ikut rancangan awal, aku nak gerak ke S.Alam pada hari Rabu, petang, Tapi, disebabkan abang aku ajak gi tengok barang pada hari Jumaat, terpaksalah aku tangguhkan rancangan untuk ke S.Alam.
Huh!!
Hari Sabtu, sepatutnya aku gi ke Low Yat, nak beli hard disk, tapi jalan jem. Bermula dari lepas tol batu tiga, sampai la ke penang bridge, lebih kurang sejam kitorang terkurung dalam kesesakan lalulintas. Itu semua disebabkan oleh RAPAT UMUM yang dianjurkan oleh BERSIH. Akhirnya, kami terpaksa keluar dari federal highway naik ke penang bridge menuje ke Putra Jaya..... Rumah terbuka kawan MatYus, merangkap rumah terbuka pertama yang aku pergi tahun ini.... huhuhu...
___________________________________________________________________
Kalau ikutkan tajuk posting aku kali ini, apa yang aku tulis di atas, macam tak ada kena mengena pun. Tapi, jika aku tak ke S.Alam, maka tidak berlakulah apa yang aku nak kongsi bersama dalam kisah di bawah ini...
Huh!!!
Semalam, hari Ahad. Aku harus balik ke Kampar, sebab esoknya (hari ini, Isnin) aku kena kerja. Jadi, terpaksalah aku ke Pudu untuk membeli tiket bas dan seterusnya aku akan naik bas dari Pudu juga adanya. Lalu, pada jam 3 petang, aku menuju ke kaunter Konsortium Bas Ekspres, lalu aku kata nak ke Kampar dan aku ditanya nak bas pukul berapa. Dengan nada poyo, aku katakan "yang paling cepat". Lalu, gadis kaunter itu menjawab, "ok, paling cepat pukul 6"... aku terkedu.... apa yang aku nak buat sementara menunggu jam 6. huhu!!! Lalu aku katakan "ok".
Selepas mengambil tiket dan membayarnya, akupun meronda-ronda mencari CC. Bosan rasanya kalau sekadar menunggu. Ingin rasanya aku online sekejap. Jumpalah satu CC di seberang jalan... RM 4.00 sejam......
Pada jam 5.30, aku keluar dan dicas RM 6..... = Satu jam setengah.
lalu, bermulalah satu episaod ngeri dalam hidup aku........ bas tak sampai-sampai.. sampailah pukul 8. Lalu diberitahu, "BAS ROSAK". Terpaksalah menanti bas gantian yang akhirnya sampai bila jam hpku hampir menunjukkan angka 8.30....
Huh!!! lebih 2 jam 30 minit aku berdiri dan kaddang-kaddang mencangkung di bawah platform nombor 5 Pudu Raya itu....
Semalam, memang rasa nak marah dan kata-kata *&^###%&!$%###100% telah tertulis dalam minda aku, cuma belum diluahkan saja lagi. Tapi, lepas bas sampai, dan bergerak, segala kemarahan hilang...
Kononnya aku nak hebahkan ke seluruh dunia betapa teruknya pengurusan pengangkutan awam di sini. Tapi sekarang, bila hati dah sejuk, kemarahan pun dah hilang, bahasa aku di posting ini pun tak berbara sangat....
Lalu, aku keluarkan satu perumpamaan.....
"marah itu laksana angin di tepi pantai, tak terasa bila ditinggalkan"
AKhir kata,
jangan marah-marah.. nanti cepat tua...
kenapa aku nampak macam sebaya dengan bebudak NBD01 yang lain, tak lain dan tak bukan kerana aku tak suka marah-marah...

3 comments:

Yazid Husain said...

Aq merindui kehidupan di Shah Alam

Yazid Husain said...

separuh dari kita adalah menunggu sesuatu...

aiyrie said...

aku tak perasan ada komen..
hehe...

ya.. banyak yang ditunggu..
huhuhu